اخبار و گزارش های مهم افغانستان و جهان در هفته
تهيه و تدوين از بامداد تهيه و تدوين از بامداد

بيشتر اعضای مجلس نمايندگان افغانستان از طرح ايجاد کميسيون برای ارزيابی کارکردهای سازمانهای غير دولتی استقبال کرده اند

مجلس نمايندگان افغانستان (ولسی جرگه) طرح ايجاد يک کميسيون به منظور ارزيابی کار سازمان های غير دولتی (ان.جی.او) را در اين کشور تصويب کرده است.

بررسی شيوه کار سازمانهای غير دولتی و راههای مصرف پول از سوی این سازمانها، از مسئوليت های اين کميسيون خواهد بود.

قرار است اين کميسيون نتايج کار خود را به منظور تصويب، به پارلمان ارايه کند.

شيوه کار سازمان های غيردولتی در افغانستان در گذشته مورد انتقاد بوده است و شماری از منتقدان اين سازمانها به پارلمان اين کشور نيز راه يافته اند.

محمد يونس قانونی، رييس مجلس نمايندگان افغانستان می گويد اين از صلاحيت های پارلمان است که از سازمان های غير دولتی در مورد پولهايی که مصرف می کنند پرسش کند.

او می گوید: "در صورتی که پارلمان می تواند از وزرای کابينه استجواب کند پس اين حق را هم خواهد داشت که از تمامی سازمان های غير دولتی بپرسد چه کرده اند و چه خواهند کرد."

ظرف چهار سال گذشته، از جمع هشت و نيم ميليارد دلاری که جامعه جهانی به افغانستان کمک کرده است، قسمت عمده آن را سازمان ملل متحد و سازمان های غير دولتی مصرف کرده اند.

بنابر دلايل متفاوت، جهان بخش های زياد پول های کمک شده به افغانستان را از طريق سازمان های غير دولتی به اين کشور وارد می کند.

دولت افغانستان تا کنون بارها خواستار تغيير اين روش شده و گفته است که مصرف پول از سوی دولت، نتايج بهتری را در قبال خواهد داشت.

با توجه به اين مسايل، بيشتر اعضای مجلس نمايندگان افغانستان از طرح ايجاد کميسيون برای ارزيابی کارکردهای سازمانهای غير دولتی استقبال کرده اند.

با اين وجود اين طرح مخالفانی نيز در ميان اعضای مجلس نمايندگان افغانستان دارد.

شکريه بارکزی، نماينده کابل در مجلس نمايندگان می گويد که نيازی به استجواب از سازمانهای غير دولتی وجود ندارد؛ چون به باور خانم بارکزی، بررسی کار وزارت ها، از جمله وزارت اقتصاد به نحوی بررسی کار سازمانهای غير دولتی نيز خواهد بود.

جنجال دولت افغانستان و دفاتر خارجی بر سر حصارهای امنيتی

سخنگوی سازمان ملل در کابل: کاش می شد بدون ديوارهای سمنتی (سيمانی) امنيت داشت

مسئولان دفاتر سازمان ملل متحد و ساير دفاتر خارجی مستقر در کابل، از تصميم دولت افغانستان برای برداشتن موانع امنيتی از اطراف ساختمانهای اين سازمانها، ابراز نگرانی کرده اند.

وزارت داخله (کشور) افغانستان اخيرا اعلام کرده است که تمامی ادارات داخلی و خارجی در کابل، موانع امنيتی اطراف دفاتر شان را که در معابر و خيابانهای عمومی است ظرف يک هفته بايد بردارند.

آرين ادوارد، سخنگوی دفتر نمايندگی سازمان ملل متحد (يوناما) در کابل به بی بی سی گفت که آنها از اين تصميم دولت نگرانند.

آقای ادوارد گفت: "ما مجبور هستيم امنيت محل کار خود را تامين کنيم. قرار دادن اين موانع در خيابانها امری ضروری است، کاش می شد بدون چنين ديوارهای سمنتی (سيمانی) امنيت داشت."

او افزود: "ما در اين مورد با دولت صحبت خواهيم کرد و پس از روشن شدن تصميم دولت، ما هم تصميم خواهيم گرفت."

 'منطقه جنگی'

 برخی از شهروندان افغان معقتدند که شماری از خيابانهای کابل، به خاطر حصارهای امنيتی، ديواره های سمنتی و سيمهای خاردار، بيشتر به يک منطقه جنگی شبيه است.

مايک کدی، يک سخنگوی نيروهای آمريکايی مستقر در افغانستان نيز در واکنش به اين تصميم دولت افغانستان گفت که آنها اين تصميم را بررسی خواهند کرد و پس از آن در مورد نگرانی هايی که در اين زمينه وجود دارد با دولت گفتگو خواهند کرد.

مشکلات شهری

ديواره و موانع سمنتی که به منظور حفاظت از ساختمانهای دفاتر در برابر حملات احتمالی در خيابانهای کابل گذاشته شده همواره نارضايتی شهروندان اين شهر را به دنبال داشته است.

برخی از شهروندان افغان معقتدند که شماری از خيابانهای کابل، به خاطر حصارهای امنيتی، ديواره های سمنتی و سيمهای خاردار، بيشتر به يک منطقه جنگی شبيه است.

هم اکنون چهارراه آريانا در مرکز شهر و خيابنهايی که از کنار سفارت آمريکا در کابل می گذرد به روی ترافيک مسدود است و عبور و مرور از شماری ديگر از خيابانهايی که دفاتر سازمان ملل متحد، پايگاههای نظامی نيروهای ائتلاف و يا دفاتر نيروهای ياری امنيتی (آيساف) در آن قرار دارد نيز دشوار است.

اين عوامل در کنار افزايش وسايط نقليه در شهر کابل، ترافيک را چنان سنگين کرده است که در بسياری موارد پياده ها زود تر از سواره ها به مقصد می رسند.

از ضرب العجلی که دولت افغانستان برای برداشتن اين موانع تعيين کرده سه روز ديگر باقی مانده اما موانع امنيتی در خيابان های کابل همچنان وجود دارد.

به نظر می رسد دولت افغانستان از يک طرف از سوی مردم و شايد هم پارلمان اين کشور برای برداشتن اين موانع زير فشار است و از سوی ديگر هم نمی تواند نگرانی های کارمندان سازمان ملل متحد، نيروهای خارجی و ديپلماتهای مستقر در کابل را نديده بگيرد.

رمضان بشردوست به مهاجرین عودت کننده کمک میکند

رمضان بشر دوست یکتن اعضای ولسی جرگه گفته است که اولین معاش خود را به مهاجرین عودت کننده کابل کمک میکند.

 وی دیروز این مسئله را یاد اوری کرده گفته است که اولین معاش خود را به مهاجرین عودت کننده درکابل کمک می نماید تخمین زده میشود که وی ماهانه  حدود یکهزار دالر معاش داشته باشد .

سفارت آمريكا در كابل: سفير اين كشور سالم است

سخنگوي سفارت آمريكا در كابل اعلام كرد: "رونالد نيومن" سفير اين كشور از يك سوء‌قصد در ولايت "اورزگان" افغانستان جان سالم بدر برده و هم اكنون سالم است.

"لوفنتو" روز پنجشنبه به رسانه‌هاي محلي افغانستان گفت: كه در اين حمله همچنين به هيچ يك از همراهان سفير آمريكا آسيبي نرسيده است.

ظهر روزپنجشنبه درحاليكه سفير آمريكا و هيات همراه وي سرگرم ديدار با بزرگان قبايل در محل استانداري ولايت اورزگان در شهر "ترينكوت" مركز اين ولايت واقع در شرق افغانستان بود، فردي خود را به نزديكي محل ساختمان رساند و مواد منفجره بسته شده به خود را با عمليات انتحاري منفجر كرد.

به گفته معاون استانداري اورزگان، براثراين انفجار ‪ ۱۱تن كشته و ‪۵۰ نفر از جمله فرمانده امنيتي اين ولايت نيز زخمي شدند كه حال تعدادي از آنان كه همگي غيرنظامي مي‌باشند وخيم است.

سخنگوي طالبان نيز در تماس با رسانه‌هاي محلي افغانستان ضمن پذيرفتن مسووليت اين حمله اعلام كرده است كه آنان باتوجه به آگاهي از آمدن سفير آمريكا به اورزگان اين عمليات را انجام داده‌اند و هدف، كشتن "رونالد نيومن" و هيات همراه وي بوده است.

وي همچنين مدعي شده است كه در اين حمله انتحاري ‪ ۱۵تن از مقامات و نيروهاي دولتي كشته و بيش از ‪ ۲۰نفر آنان نيز زخمي شده‌اند.

كاسترو: روحيه مقاومت در برابر امپرياليسم زنده است

خبرگزاري فارس: فيدل كاسترو رئيس جمهوري كوبا تاكيد كرد روحيه مقاومت در برابر امپرياليسم همچنان در كوبا زنده است.

   به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از آژانس پرنسا لاتينا، كاسترو كه در جمع جوانان، كارگران و دانشجويان اين كشور سخن مي گفت، افزود انقلاب كوبا در مدت چهل و هفت سال گذشته با موفقيت با يك امپراتوري غول آسا مبارزه كرده است.

رئيس جمهور كوبا خاطرنشان كرد اين مبارزه طولاني بسيار دشوارتر از آن چيزي بود كه مبارزه كنندگان با حكومت ديكتاتوري فولخنسيو باتيستا ، آخرين ديكتاتور كوبا ، تصور مي كردند.

فيدل كاسترو همچنين با بيان آن كه انقلاب كوبا در دوران تاريخي خود قرار دارد،‌گفت در كدام نقطه از دنيا دولتي مانند دولت كوبا از حمايت تا اين حد گسترده جوانان، دانشجويان، كارگران، كشاورزان و روشنفكران برخوردار است.

رهبر كوبا با برشمردن دستاوردهاي انقلاب كوبا در چهل و هفت سال گذشته در بخش هاي مختلف گفت، اين نتيجه تحولي است كه نسبت به ژانويه سال 1959 در جامعه اين كشور ايجاد شده است.

رئيس جمهور كوبا تاكيد كرد در اين كشور روحيه مقاومت در برابر امپرياليسم وجود دارد و اين مايه اميدواري بسيار است.

فيدل كاسترو به علاوه تاكيد كرد نسلهاي جديد كوبا نقش بسيار مهمي در شكل گيري سرنوشت خود و وطنشان ايفا خواهند كرد.

سازمان خبرنگاران بدون مرز:

سال 2005 مرگبارترين سال براي خبرنگاران بود

سازمان خبرنگاران بدون مرز كه نهاد ناظر بر آزادي رسانه‌اي است امروز با ارايه آماري اعلام كرد سال 2005 مرگبارترين سال براي خبرنگاران در 10 سال گذشته بود.

   به گزارش خبرگزاري فرانسه از پاريس، بنا بر اعلام اين نهاد بين‌المللي 60 خبرنگار در سال 2005 جان خود را از دست دادند و هزار و 300 نفر از آنها تهديد و يا ضرب و جرح شده‌اند.

اين در حالي است، در سال 2004 نيز 53 خبرنگار و 15 نفر مرتبط با امور رسانه‌اي كشته شدند.

در سال 1995 نيز 64 خبرنگار در جهان كشته شدند كه 24 نفر از آنها از خبرنگاران الجزايري بودند.

بنا بر اين گزارش،‌ عراق براي سومين سال متوالي مرگبارترين كشور براي اصحاب رسانه‌ بود و 24 خبرنگار و 5 فرد امور مرتبط مطبوعاتي در اين كشور جان خود را از دست دادند.

از زمان آغاز جنگ عراق در ماه مارس 2003 تاكنون 74 خبرنگار كشته شده‌اند كه اين تعداد حتي از زمان جنگ‌هاي ويتنام از سال 1955 تا 1975 ميلادي بيشتر بوده است.

علاوه بر اين كه حملات افراد مسلح به مرگ بسياري از اين خبرنگاران انجاميده، نيروهاي آمريكايي نيز 3 نفر از اين خبرنگاران را هدف قرار داده‌‌اند.

64 نفر از خبرنگاراني كه در سال 2005 جان خود را از دست داده‌‌اند از 22 كشور دنيا هستند.

اعمال خشونت عليه خبرنگاران همچنين در آفريقا افزايش يافته و خبرنگاران در جمهوري دمكراتيك كنگو، سيرالئون و سومالي جان خود را از دست دادند و قاتلان آنها هنوز محاكمه نشده‌اند.

در سال 2005 همچنين دست كم 807 خبرنگار دستگير شدند و هزار و 308 نفر ضرب و جرح شدند و هزار و 6 مورد حذف خبر ارسالي اين خبرنگاران صورت گرفته است.

برژينسكي: اتخاذ راهبرد "پيروزي يا شكست" در عراق اشتباه است

مشاور امنيت ملي پيشين آمريكا و يكي از كهنه‌كاران عرصه سياسي اين كشور اتخاذ راهبرد پيروزي يا شكست براي عراق را اشتباه خواند.

   "زبيگنيو برژينسكي" مشاور امنيت ملي كاخ سفيد در زمان "جيمي كارتر" در مقاله اي در روزنامه آمريكايي واشنگتن‌پست با انتقاد از سياست‌هاي كنوني آمريكا در عراق نوشت: «راهبرد پيروزي و شكست در حقيقت راهبردي غلط است. رئيس جمهوري آمريكا با استفاده از اين فرمول مردم آمريكا را به اين باور مي‌رساند كه تنها راه اين كشور در عراق اين است بين پيروزي و كناركشيدن و باخت در جنگ بايد يكي برگزيند.»

وي بهترين راهكار آمريكا در عراق را راهبرد "مداومت بدون پيروزي" يا "عقب كشيدن بدون شكست" عنوان كرد.

به نوشته برژينسكي، «پيروزي بنا بر تعاريف دولت بوش و حاميان آن به معني برپايي دموكراسي باثبات و سكولار در عراقي متحد است. در حالي كه شكست شورش‌ها در عراق با كمك نيروهاي آموزش ديده ارتش ملي اين كشور در كنار نيروهاي ارتش آمريكا دور از ذهن به نظر مي‌رسد.»

اين سياستمدار برجسته تصريح كرد: «ارتش آمريكا براي دستيابي به اين امر لازم است حضور پررنگ‌تري نسبت به شرايط كنوني داشته باشد و حمايت عراقي‌ها در مبارزه با حملات ضدآمريكايي در اين كشور نيز بايد با انگيزه‌اي بيشتر انجام شود.»

وي اعتقاد دارد، نيروهاي كنوني‌ ‌واشنگتن در عراق كه قرار است به زودي از تعداد آنها كاسته شود به اندازه‌‌اي نيستند كه خشونت‌هاي ضدآمريكايي را در اين كشور مهار كنند و يا از اختلافات فرقه‌اي احتمالي در اين كشور جلوگيري كنند.

برژينسكي پيش‌بيني‌كرد، ناآرامي‌ها و شرايط وخيم كنوني در عراق با توجه به انزجار مردم اين كشور از اشغالگري ادامه يابد.

اين سياستمدار آمريكايي همچنين پيش‌بيني كرد، شيعيان و كردها كه اكثريت در عراق را در دست دارند، نتوانند منافع مشترك خود را در عراق واحدي تدوين كنند كه داراي يك ارتش ملي است.

برژينسكي نوشت: «تعريف دولت بوش از شكست نيز غلط‌انداز است. در محافل رسمي و غيررسمي پيامدهاي ناكامي‌ عراق به شكست يا پيروزي آمريكا در ويتنام تشبيه شده كه اثر متقابلي بر منطقه و اعتبار جهاني قدرت آمريكا گذاشت با اين تفاوت كه شبه‌نظاميان در عراق آن گاه خواهند توانست حملات تروريستي خود را تا خاك‌ آمريكا توسعه دهند.»

صادرات گاز روسيه به اوكراين، پايان اختلاف يا توافق پنهان مسكو

اختلاف بين روسيه و اوكراين موسوم به "جنگ گاز" كه از يك سال پيش آغاز و در چند هفته گذشته تشديد شده بود روز چهارشنبه با امضاي يك موافقت نامه پنجساله بين شركت‌هاي "گازپروم" روسيه و "نفت و گاز" اوكراين، حداقل در اين مقطع به پايان رسيد.

اين موافقت نامه پس از چند دور مذاكره ساعت دو بامداد امروز عقد شد و با وجود آن كه روسيه خواستار قيمت ‪ ۲۳۰دلار براي هر هزار مترمكعب گاز صادراتي و اوكراين ‪ ۹۵دلار براي آن شده بود، هر دو طرف رضايت خود را از آن اعلام كردند.

بر اساس اين موافقت‌نامه، گازپروم ، گاز با قيمت ‪ ۲۳۰دلار براي هر هزار مترمكعب به شركت تجاري "روس اوكرانرگو" تحويل خواهد داد و اين شركت نيز اين محصول را با نرخ ‪ ۹۵دلار به اوكراين تحويل مي‌دهد.

بخشي از اين گاز از منابع داخل روسيه و بخش ديگر از تركمنستان و با قيمت ‪ ۶۰دلار براي هر هزار مترمكعب خريداري خواهد شد.

به نظر مي‌رسد با اين راه حل پيچيده دو طرف به مقصود خود رسيده باشند و هر يك، قيمت مورد نظر خود را در مورد خريد و يا فروش گاز اعمال نمايند.

برخي كارشناسان ، يك توافق پنهاني بين روسيه و اوكراين در اين زمينه را بعيد نمي‌دانند تا بدينوسيله افكار عمومي دو كشور نسبت به موفقيت دولت خود توجيه شوند.

آنان مي‌گويند خريد گاز با نرخ ‪ ۲۳۰دلار و فروش به قيمت ‪ ۹۵دلار هرچند با راهكارهاي ديگر از جمله استفاده از گاز ارزانقيمت تركمنستان تركيب شود ، اقدامي منطقي به نظر نمي‌رسد.

جالب است رسانه‌هاي روسي خبر از فروش گاز به اوكراين به قيمت مورد نظر مسكو و رسانه‌هاي اوكرايني خريد آنرا با قيمت مورد نظر "كي‌يف" اعلام كرده و به نقش واسطه در اين ميان كمتر مي‌پردازند.

ظاهرا هر دو طرف با درنظر گرفتن شرايط پيش آمده و تاثير بين‌المللي آن ترجيح دادند تا به جنگ گاز پايان دهند.

اختلافات گازي روسيه و اوكراين خود متاثر از برخي زمينه‌هاي سياسي و حوادث پس از وقوع انقلاب نارنجي اوكراين است كه روسيه را برآن داشت برخي امتيازات اقتصادي از جمله گاز ارزانقيمت را از اين كشور دريغ نمايد. به دنبال اين تغيير رويه، جنگ گاز روسيه و اكراين در اواخر سال ‪۲۰۰۵ زماني آغاز شد كه كي‌يف از عقد قرارداد جديد با روسيه امتناع ورزيد كه در آن نرخ ‪ ۲۳۰دلار بابت هر هزار متر مكعب گاز در نظر گرفته شده بود.

اوكراين قبلا ‪ ۵۰دلار براي دريافت اين مقدار گاز مي‌پرداخت و با افزايش چهار برابر در اين مدت كوتاه موافقت نكرد.

رييس جمهوري روسيه براي پايان دادن به اين وضع پيشنهاد اعطاي وام سه ميليارد و ‪ ۶۰۰ميليون دلاري به اوكراين و نيز ثابت نگاهداشتن قيمت گاز صادراتي به اين كشور در سه ماهه اول سال ‪ ۲۰۰۶د

بزرگاني! كه بر دنيا حكومت مي‌كنند

چرچيل مي‌خواست گاندي بزرگ كشته شود

وينستون چرچيل نخست‌وزير اسبق انگليس مي‌خواست مهاتما گاندي، پيشواي مسالمت‌جوي استقلال هند كه براي آزادي كشورش از يوغ استعمار انگليس مبارزه مي‌كرد ، بر اثر اعتصاب غذا از دنيا برود.

به گزارش بي‌بي‌سي ، چرچيل فكر مي‌كرد با گاندي بايد مانند هر فرد عادي ديگري رفتار شود و اگر او در زندان انگليس اعتصاب غذا كرد بايد با خودداري از دادن غذا به او ، به كشته شدن وي كمك كرد.

اما وزيران چرچيل معتقد بودند نبايد چنين شود چون در صورت كشته شدن گاندي در زندان انگليس ، به شهيد تبديل مي‌شد.

گاندي در سال 1942 كه شركت نيروهاي هند را در جنگ دوم محكوم كرد دستگير شد اما در زندان اعتصاب غذا نكرد.

لرد لين ليث‌گو ، نايب‌السلطنه وقت هند نيز طرفدار اين بود كه گاندي را با گرسنگي بكشند.

گاندي در سال 1944 از زندان انگليس آزاد شد چون محبوبيت بي‌اندازه او مقامات انگليسي را به وحشت انداخته بود كه اگر آسيبي در زندان انگليس به او برسد اوضاع از كنترل خارج خواهد شد.

چرچيل گفته بود ترجيح مي‌دهد گاندي در زندان بماند و «هر كاري را كه دوست دارد» ، (يعني اعتصاب غذا تا آخر) انجام دهد.

يك هندو 30 ژانويه 1948 گاندي را در 78 سالگي ، پس از گرفتن استقلال هند از انگليس به قتل رساند.

اين اسناد كه تاكنون محرمانه بود اين هفته به وسيله بايگان محلي انگليس انتشار يافت.

آمريكا اطلاعات مربوط به نبود تسليحات كشتار جمعي عراق را ناديده گرفت

در كتاب جديدي پيرامون عمليات ضد تروريستي دولت آمريكا، تشريح شده است كه آمريكا اطلاعات گسترده‌اي را كه نشان از نبود تسليحات كشتار جمعي در عراق بود، ناديده گرفت.

به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس از واشنگتن، اين كتاب نحوه استخدام يك متخصص بيهوشي آمريكايي عراقي تبار از سوي سازمان اطلاعات مركزي آمريكا (سيا) را با هدف كسب اطلاعات از برادر او كه از افراد مهم برنامه هسته‌اي صدام حسين محسوب مي‌شد، نقل مي‌كند.

طبق اين گزارش، در اين كتاب آمده است دكتر "سوسن الحداد" در چارچوب اين برنامه در سال ‪ ۲۰۰۲از طرف سيا به عراق سفر كرد و برادرش از سوالات وي درباره برنامه هسته‌اي صدام متعجب و حيرت زده شد، زيرا - به گفته او- اين برنامه از ده سال قبل ديگر وجود خارجي نداشت.

"جيمز رايزن" گزارشگر نيويورك تايمز با اين مثال نشان مي‌دهد كه چگونه سيا اطلاعات مربوط به نبود تسليحات كشتار جمعي در عراق را ناديده گرفت.

او در كتابش تحت عنوان "تاريخچه محرمانه سيا و دولت بوش" به تشريح عمليات محرمانه جنگ با تروريسم دولت بوش مي‌پردازد.

به نوشته اين كتاب، دكتر الحداد در اواسط سپتامبر سال ‪ ۲۰۰۲به آمريكا برگشت و در چند جلسه با تحليلگران سيا شركت كرد و اطلاعاتي را كه از برادرش در مورد نبود برنامه هسته‌اي در عراق كسب كرده بود، براي آنان بازگو كرد.

يكي از مامورين سيا گفت كه اين سازمان بعدها به همسر الحداد اعلام كرد كه اين سازمان معتقد است كه برادرش دروغ مي‌گويد. براساس نوشته‌هاي اين كتاب، در مجموع حدود ‪ ۳۰تن از اعضاي خانواده‌هاي عراقي مقيم آمريكا به منظور تماس و برقراري ارتباط با دانشمندان تسليحاتي عراق به كشور زادگاه خود سفر كردند و همه آنها گفتند كه برنامه‌هاي تسليحاتي اين كشور متوقف شده است.

سيا يك ماه پس از سفر الحداد به بغداد، در اكتبر ‪ ۲۰۰۲با انتشار يك "برآورد اطلاعاتي ملي" اعلام كرد كه عراق در حال احياي مجدد برنامه تسليحاتي است.

رايزن همچنين در اين كتاب كه در آن از مقاماتي كه نامهايشان را فاش نكرده، نقل قول فراوان كرده است، گفت برنامه جاسوسي آژانس امنيت ملي آمريكا در سال ‪ ۲۰۰۲زماني آغاز شد كه اين سازمان دستگيري عاملان القاعده در خارج از كشور را آغاز كرد و كامپيوترها، تلفن‌هاي همراه و دفترتلفنهاي شخصي آنان را در اختيار گرفت.

بعید است نمایندگان وقت کنگره اجازه جاسوسی از شهروندان را به بوش داده باشند

گزارشی تحلیلی از کنگره آمریکا حاکی است: استدلال های جرج بوش در زمنیه استراق سمع مکالمات تلفنی آمریکایی ها همچنین دارای سوالاتی حقوقی است و بعید به نظر می رسد که نمایندگان وقت کنگره چنین اجازه ای به بوش داده باشند.

به نقل از روزنامه نیویورک تایمز، در ادامه این گزارش که توسط سرویس تحقیقات کنگره آماده شده، آمده  است: این نخستین بررسی رسمی از موضوعی است که سه هفته است فکر واشنگتن را به خود مشغول کرده است: آیا بوش زمانی که به آژانس امنیت ملی دستور استراق سمع داده است، در قالب قوانین گام برداشته است؟

این گزارش که به سفارش تعداد زیادی از نمایندگان کنگره آماده شده است،می افزاید: هنوزنمی توان درباره این قضیه به طور قطعی اظهار نظر کرد، زیرا جزئیات زیادی از آن محرمانه هستند و فاش نشده اند.

این درحالی است که دولت بوش به نتایجی که مورد نظرش نباشد و یا حتی تحقیقات مربوطه به شدت حمله می کند.

نیویورک تایمز به نقل از برخی از منابع رسمی کنگره نوشت: همین گزارش نیز از آنجایی که موضوع برای رئیس جمهور دارای حساسیت زیادی است، بارها مورد بازنگری و بازبینی قرار گرفته است.

 این روزنامه مدتی پیش خبر داد  که طبق اظهارات یکی از منابع رسمی دولت بوش، دادستان کل آمریکا در زمان سال 2004 و معاون وی به شدت با طرح استراق سمع بوش مخالف بوده و اعلام کرده اند، این طرح غیر قانونی است، اما کاخ سفید آنان را وادار به امضای طرح کرده بود.

به گفته برخی از منابع رسمی آمریکایی که از نزدیک در جریان برنامه استراق سمع جرج بوش بوده اند، یکی از منابع ارشد وزارت دادگستری آمریکا در سال 2004 بر آن بوده است تا با برخی از مهمترین بخش های برنامه استراق سمع مخالفت کند، زیرا آن را برنامه ای غیر قانونی می دانسته است.

برنامه استراق سمع دولت بوش از شهروندان آمریکایی باعث انتقادهای گسترده ای دراین کشور شده است.

شنود مکالمات تلفني در امريکا غيرقانوني است

واشنگتن پست ديروز نوشت: نتايج حاصل از تحقيق صورت گرفته توسط يک نهاد تحقيق در کنگره امريکا نشان مي دهد که دلايل دولت امريکا براي استراق سمعي که جورج بوش ، رئيس جمهوري امريکا مجوز آن را صادر کرد، با قوانين فعلي امريکا منافات دارد.

به گزارش رويترز از واشنگتن ، واشنگتن پست افزود که گزارش "خدمات تحقيقاتي کنگره " که اولين يافته هاي بيطرفانه در خصوص اين برنامه را ارائه مي کند، اظهارات بوش و "آلبرتو گونزالس " وزير دادگستري را در خصوص اختيارات رئيس جمهوري براي دادن مجوز شنود مکالمات تلفني و مکاتبات الکترونيکي ، رد کرد.

گزارش 44صفحه اي ياد شده افزود که بوش احتمالا نمي تواند اختيارات گسترده رياست جمهوري را براي دادن مجوز نظارت محرمانه بر مکالمات تلفني شهروندان امريکايي از پائيز 2001ميلادي ، مورد استناد قرار دهد.

قانون نظارت بر اطلاعات خارجي مصوب 1978 ميلادي ، جاسوسي از شهروندان امريکايي را بدون مجوز يک دادگاه خاص منع مي کند. بوش پس از حملات 11سپتامبر به طور محرمانه به "آژانس امنيت ملي " اجازه شنود دستگاه هاي ارتباطاتي را بدون کسب مجوز دادگاه داد.

منتقدان دولت امريکا هشدار مي دهند که اقدامات استراق سمع دولت که بدون نظارت و بررسي قضائي صورت گيرد، احتمالا آزادي هاي مدني را به مخاطره مي اندازد.

چين و ديپلماسي پاندا 

   دولت چين براي ارتباط مردم دو سوي تنگه تايوان و بازگشت صلح آميز اين جزيره تحت حاکميت چين به ديپلماسي پاندا روي آورده است.

پس از شکست ملي گرايان از کمونيست ها در فاصله سالهاي 1946-1949تايوان با دولت جداگانه اي اداره شد. تايوان طي بيش از نيم قرن البته از کمکهاي سياسي ، نظامي و اقتصادي دولت امريکا بهره مند بوده است.

اما قصد چين از اهداي دو پاندا به تايوان اين است تا ثابت کند که مردم چين و تايوان از يک نژاد، يک زبان و يک فرهنگ هستند، مضاف بر اين که از حيث اقليمي ، زيست محيطي و ژئواستراتژيکي نيز در يک واحد جغرافيايي بسر مي برند. لذا هديه 2پانداي چيني به تايوان در واقع هديه مردم چين به مردم تايوان است.

براي اولين بار نيست که چيني ها به تايواني ها پاندا هديه مي دهند. پکن در اواسط سال 2005ميلادي 2پانداي بزرگ به تايوان هديه داد.

شايد بتوان گفت ديپلماسي پاندا که چيني ها بدان روي آورده اند، تداعي کننده ديپلماسي پينگ پنگ 1971ميلادي است.

در آن ديپلماسي ، جمهوريخواهان حاکم در امريکا با اعزام گروهي پينگ پنگ باز به چين در آوريل 1971ميلادي ، موفق شدند روابط واشنگتن و پکن را به حالت عادي درآورند.

نتيجه و برآيند ديپلماسي پينگ پنگ اين بود که هنري کيسنجر مسوول امور امنيت ملي دولت و ريچارد نيکسون رئيس جمهوري امريکا (البته) به طور محرمانه از چين ديدار و با دولتمردان چين کمونيست از جمله مائوتسه دون رئيس جمهور و چوئن لاي نخست وزير مذاکره کنند.

دقيقا به همين دليل بود که جمهوريخواهان امريکا به معمار روابط خارجي با چين مشهور هستند. اکنون بايد ديد چين با ديپلماسي پاندا مي تواند از شرايط موجود در دو سوي تنگه تايوان و فراتر از آن در شرق آسيا به نفع خود استفاده کند؟

واقعيت اين است که مقامات دولت جزيره تايوان ، اين سياست چين را گامي براي همراه کردن افکار عمومي تايوان با خود و نفوذ در ميان تايواني ها مي دانند و واقعيت مهمتر اين که مقامات تايوان شرايط پديدار شده به همراه تحولات يک سال گذشته را به سود چين ارزيابي مي کنند.

از جمله اين تحولات ، سفر لين چان و جيمز سونگ رهبران احزاب کومين تانگ و حزب اول خلق به چين بود. رهبران احزاب مخالف سياست هاي دولت تايوان در چين با رهبران کمونيست اين کشور در خصوص وحدت صلح آميز تايوان با چين، مبادلات اقتصادي ، مسائل امنيتي و فرهنگي بحث و تبادل نظر کردند.

نتيجه ديدار رهبران احزاب مخالف تايوان با رهبران چين همانقدر که به تقويت ديپلماسي پکن منجر شد، تضعيف موقعيت حکومت «چن شويي بيان» رئيس جمهور تايوان را به دنبال داشت.

علاوه بر آن ، از هر صد نفر تاجر و سرمايه گذار تايواني 90نفر چين را بهشت سرمايه گذاري مي دانند. وجود 60هزار پروژه سرمايه گذاري تايواني ها در چين و 80ميليارد دلار حجم مبادلات تجاري 2سوي تنگه تايوان مويد همين واقعيت است.

نکته مهم ديگر اين که احزاب کومين تانگ و حزب اول خلق اکثر کرسي هاي پارلمان جزيره را در اختيار خود دارند. به همين دليل ، دولت تايوان هنوز نتوانسته است لايحه خريد تسليحات پيشرفته از امريکا به مبلغ 11ميليارد دلار را به تصويب برساند. و اما نکته مهم تر اين است که احزاب مخالف دولت تايوان توانستند در انتخابات شهرداري ها و شوراهاي محلي که در آخرين ماه سال 2005در تايوان برگزار شد حزب دموکراتيک ترقي خواه استقلال طلب يعني حزب رئيس جمهور را شکست دهند و به بسياري از پستهاي شهري و محلي دست يابند.

اين در حالي است که وجود اختلاس و حيف و ميل اموال عمومي از سوي عناصر حزب رئيس جمهوري ، باعث شد تا محبوبيت هاي چن شويي بيان به ميزان قابل توجهي کاهش يابد و بر موقعيت اين حزب تاثير منفي بگذارد.

اگر چه حکومت استقلال طلب تايوان هنوز حمايت هاي دولت امريکا را براي خود دارد ولي دولت چين مثل هميشه از هر فرصتي براي اعمال حاکميت بر تايوان استفاده مي کند. اهداي 2پاندا به مردم تايوان در همين راستا قابل ارزيابي است.

شيراک، خواهان به کارگيري اقليت ها در دولت فرانسه شد

رئيس جمهوري فرانسه 2ماه پس از ناآرامي ها و اعتراض هاي اقليت هاي قومي و مذهبي به وجود تبعيض و بي عدالتي در اين کشور، بکارگيري افراد بيشتري از اقليت هاي مذهبي در دستگاه هاي دولتي فرانسه را لازم دانست.

به گزارش مهر و به نقل از خبرگزاري فرانسه ، ژاک شيراک تاکيد کرد مردم فرانسه بايد مهاجران را با آغوش باز بپذيرند و اقليت هاي مذهبي را نيز بخشي از جامعه بدانند.وي همچنين به بيانيه اي اشاره کرد که در ماه نوامبر گذشته و در پي ناآرامي ها و اعتراضات عمومي صادر شد و اعلام کرد برخي از جوانان مهاجران که از هيچ مهارتي برخوردار نيستند، مي توانند تحت آموزش قرار گيرند.

رئيس جمهور فرانسه خبر داد قراراست سرويس ويژه اي براي ترتيب افراد سطح بالاي دولت ازميان مهاجران تشکيل شود تا از اين پس غير از فرانسوي الاصل ها از مهاجران نيز به طور گسترده در دولت به کار گرفته شود. دولت فرانسه سه شنبه گذشته در بخشنامه اي پايان حالت فوق العاده را در اين کشور که از هشتم نوامبر سال گذشته ( 17آبان ) براي مقابله با اعتراض هاي عمومي به عملکرد پليس برقرار شده بود، اعلام کرد.

 

برگرفته از منابع مختلف خبری


January 8th, 2006


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها